Quddús történetének folytatása 
	  
	10. 
	Miután ezeket a férfiakat mind megölték, a herceg elvitte Quddús-t szülővárosába, Bárfurúsh-ba. 
	Ott a herceget a Sa‘idu’l-‘Ulamá’ fogadta, a város muzulmán vallási vezetője. Az egész papság 
	eljött, hogy üdvözölje a herceget. Az emberek keresztüllobogózták az utcákat és nagy tüzeket 
	raktak, hogy éjszaka megünnepeljék a bábík feletti győzelmet. A herceg három napig senkinek nem 
	mondott semmit, hogy mit szándékozik tenni Quddús-szal. Ő maga félt bármit is csinálni vele. Az 
	volt a terve, hogy Quddús-t Teheránba viszi, a Sháh kezére adja és hagyja, hogy a Sháh döntse el 
	mit csináljanak vele. De a Sa‘idu’l-‘Ulamá’-nak más tervei voltak. Ő gyűlölte Mullá Husayn-t és 
	most gyűlölte Quddús-t is. Amikor felfedezte a herceg terveit, érvelt és érvelt az ő elképzelése ellen. 
	Amikor úgy találta, hogy a herceg nem adja meg magát, összehívott mindenkit a mecsetbe. A 
	Sa‘idu’l-‘Ulamá’ felszólította Bárfurúsh népét, hogy segítsenek meggyőzni a herceget, hogy nem 
	kellene Quddús-t a Sháh-hoz vinnie. Azt mondta nekik: »Esküszöm Isten előtt, hogy nem fogok 
	sem enni, sem aludni addig, amíg képes nem leszek ennek az embernek, Quddús-nak az életét 
	bevégezni a saját kezemmel.« 
	  
	Amikor a herceg megtudta, hogy Bárfurúsh népe ellene fordult, elkezdte félteni a saját életét. Ezért 
	összehívott egy találkozót Bárfurúsh összes papjának, hogy együtt dönthessék el, mit fognak 
	csinálni. Amint a papok összegyűltek, a herceg utasítást adott, hogy Quddús-t hozzák a 
	jelenlétükbe. Amikor Quddús megjelent, a herceg magához hívta, hogy üljön le mellé. Aztán a 
	herceg odafordult a Sa‘idu’l-‘Ulamá’-hoz és így szólt: »Ezen probléma megvitatásának a Koránon 
	és Mohamed kijelentésein kell alapulnia. Csak ezen a módon tudjátok eldönteni mi igaz és mi 
	hamis.« 
	  
	A Sa‘idu’l-‘Ulamá’ beszélt elsőként. Ránézett Quddús zöld turbánjára, és azt mondta: »Miért zöld 
	turbánt viselsz? Nem tudod, hogy csak Mohamed próféta igaz leszármazottja viselhet zöld turbánt? 
	Bárki más tesz így, átkozott Isten előtt.« 
	Quddús nyugodtan válaszolt: »Siyyid Murtadá, akit az összes pap dicsér és csodál, édesapja vagy 
	édesanyja révén volt-e a próféta leszármazottja?« 
	Az egyik pap azonnal így szólt: »Csak az édesanyján keresztül.« »Akkor,« mondta Quddús, »miért 
	tiltakoztok ellenem? Az édesanyám mindig ismert volt a város lakói előtt mint Hasan imám 
	közvetlen leszármazottja. Ez nem teszi őt Mohamed próféta közvetlen leszármazottjává? Így volt 
	tisztelve a múltban mindannyiótok által.« 
	Senki sem bátorkodott vitatkozni vele. Mind tudták, hogy amit mond, igaz. De ez nem állította meg 
	a Sa'idu'l-'Ulamá '-t. Annyira dühös lett a papjaira mert Quddús okosabb volt náluk, hogy ledobta a 
	turbánját a földre és így szólt: »Ennek az embernek sikerült bebizonyítania nektek, hogy Hasan 
	imám leszármazottja. Hamarosan be fogja bizonyítani azt is, hogy ő maga Isten prófétája.« 
	Ekkorra a hercegnek már nem volt több bátorsága. Féltve saját életét valami nagyon hasonlót tett, 
	mint amit Poncius Pilátus csinált amikor Jézust vitték a Sanhedrin elé a keresztre feszítés előtt. A 
	herceg azt mondta a papoknak: »Mosom kezeimet minden felelősségétől amit ti tenni fogtok ezzel 
	az emberrel. Azt tehettek vele szabadon amit csak szeretnétek. Ti magatok fogtok felelni Isten előtt 
	az Ítélet napján.« 
	Ezekkel a szavakkal a herceg kiáltott a lovának és távozott Sari városából. Amint a herceg elhagyta 
	a találkozót a Sa‘idu’l-‘Ulamá’ utasítást adott Quddús megölésére oly módon, mely rosszabb volt 
	még Jézus halálánál is. 
	  
	Először megfosztották ruháitól és a zöld turbánját, amit a Báb adott neki, beszennyezték a sárban. 
	Ezután keresztülvezették az utcákon mezítláb, fedetlen fejjel, láncokkal leterhelve, a város összes 
	lakója által követve és leköpködve. Azután a város legelvetemültebb asszonyai késekkel és 
	fejszékkel támadtak rá. 
	  
	Mindezen történések közben Quddús a megbocsátását suttogta az embereknek: »Bocsáss meg 
	nekik, Ó Istenem« esdekelte »Mutasd meg nekik a Te kegyelmedet, mert ők nem tudják amit mi 
	már megtanultunk és szeretünk. Próbáltam megmutatni nekik az ösvényt ami az ő megváltásukhoz 
	vezet; de nézd, ahogy ők felemelkedtek az én megölésemre! Mutasd meg nekik, Ó Isten, az Igazság 
	útját és fordítsd az ő tudatlanságukat hitbe.« Utolsó szavai a következők voltak: »Bárcsak anyám 
	velem lenne, és saját szemével láthatná esküvőm dicsőségét!« 
	Amint kimondta ezeket a szavakat, darabokra szaggatták és tűzbe dobták. Az éjszaka közepén egy 
	jótevő elment arra a helyre ahol megégették őt, összegyűjtötte testének utolsó néhány darabját 
	melyek még nem égtek el, és eltemette azokat nem messze attól a helytől ahol megölték őt. Így ért 
	véget a nemes-szívű Quddús élete. 
	  
	Quddús megölésének módja annyira szörnyű volt, hogy miután a Báb meghallotta a hírt Chihríq 
	várának börtönében, egészen öt hónapig nem írt. Mély gyásza és szomorúsága okozta a 
	Kinyilatkoztatás Tollának leállását. 
	  
	  
	  
	Epilógus 
	  
	  
	A Shaykh Tabarsí erőd első és legfontosabb mártírja Quddús volt, akit a Báb „Isten Utolsó 
	Nevének” hívott. Quddús volt a tizennyolcadik Élő Betű, a Báb választott társa a Mekkába és 
	Medinába tartó zarándoklatán, és az első aki üldöztetést szenvedett Irán földjén Isten Ügyéért. Csak 
	tizennyolc éves volt amikor elhagyta Bárfurúsh városában lévő otthonát, hogy az iraki Karbilá-ba 
	menjen. Megközelítőleg négy évig volt Siyyid Kázim tanítványa és huszonegy éves korában 
	találkozott a Báb-bal, és ismerte fel Őt Shíráz-ban. Öt évvel később 1849. május 16-án saját 
	városának lakói ölték meg őt. 
	Mind a Báb, mind Bahá’u’lláh számos Táblát és imát írt Quddús-nak, dicsérve őt a Hitért végzett 
	szolgálatiért. 
	Bahá’u’lláh még az „utolsó Pont” címet is neki adta, ami mutatja, hogy Bahá’u’lláh a legfontosabb 
	bábínak tartotta Quddús-t, Maga a Báb után. 
	  
	  
	Források 
	  
	Quddús történetének írásakor a következő könyvek voltak tanulmányozva: 
	Bahá’u’lláh and ‘Abdu’l-Bahá, Bahá’í World Faith (Wilmette, 1956) 
	H. M. Balyuzi, The Báb (Oxford, 1973) 
	Nabíl, The Dawn-Breakers (Wilmette, 1932) 
 |